Trauma als gevolg van een bevalling

Een bevalling behoort tot de meest indrukwekkende ervaringen in het leven van een vrouw. (en partner!) Dat kan in positieve zin, maar ook in negatieve zin. Als bij jou de negatieve gevoelens overheersen, ben je bij Praktijk-Focus aan het goede adres.

 

Een bevalling kan zo zijn verlopen dat je terugkijkt met gevoelens als angst, machteloosheid, controle-verlies, gebrek aan respect,walging etc.

Het kan zijn dat in verloop van de tijd deze gevoelens steeds meer afzwakken en de bevalling een plekje krijgt. Toch komt het ook voor dat dat plekje geven niet lukt, het blijft ( onbewust) een rol spelen in je leven. Je kan 1 van de volgende symptomen hebben,(maar hoeft dus niet allemaal):

  • je bent meer angstig
  • meer gestressed
  • lusteloos
  • ziet dingen somber in
  • je hebt nachtmerries
  • je vermijdt kraamvisite’s
  • je kan niet over je bevalling praten zonder te moeten huilen
  • het kan zijn dat je best verlangt naar een nieuwe zwangerschap , maar dat je verschrikkelijk tegen de bevalling opziet, niet meer wil bevallen en deze kinderwens dus uitstelt
  • je blokkeert jouw bevalling
  • je leeft als het ware in hoogste staat van paraatheid

Je kan er mee leven en je kan functioneren, maar het is niet goed voor je!

Het kan gevolgen hebben in je werk, je relatie met je man, en in je relatie met vriendinnen. Het kan zelfs gevolgen hebben voor de band met je kind. Helaas blijkt dat een grote groep vrouwen nog negatieve gevoelens over de bevalling te beleven:maar liefst 25 % van de vrouwen die bevallen van hun eerste kind heeft na 3 jaar nog negatieve gevoelens over de bevalling. Dat komt neer op een aantal van 40.000-80.000 zwangeren per jaar!

Je bent dus niet de enige!

Trauma kan je niet voorkomen, maar je kan er wel van afkomen! Het advies: praat erover en schrijf jouw verhaal op zoals jij je hebt gevoeld tijdens jouw bevalling.

Bij Praktijk-Focus neem ik de tijd en aandacht om te luisteren naar je verhaal. Samen stellen we plan van aanpak op, om te kijken wat nodig is om van het trauma af te komen. Dan kan door coachgesprekken en praktische oefeningen. Daarnaast is er een EMDR therapie mogelijk. EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) is een wetenschappelijk bewezen methode, waarbij de hersenen afgeleid worden. Door deze therapie is het trauma daarna een vervelende gebeurtenis, maar heeft geen emoties meer en je ervaart geen nare gedachten meer over jezelf.

Er is dus iets aan te doen, blijf er niet mee rond lopen.

 

Maak vrijblijvend een afspraak

Afspraak maken